אציג כעת סקירה קצרה של הוראה מתקנת. תיאור, מטרות ואמצעים. ובסיום אתאר גם את המגבלות ואת נקודות החולשה של ההוראה המתקנת:
אווירת בית הספר ולימודים בתוך כיתה גדולה וסביבה תחרותית אינם מתאימים לכל הילדים. ישנם ילדים אשר מפיקים את המיטב מהסביבה הלימודית שמעניק בית הספר וישנם ילדים אשר אינם מסוגלים להתמודד עם בית הספר ואינם מסוגלים ללמוד במסגרת לימודית בכיתה רגילה. בעבור אותם ילדים פותחה מערכת לימודית תומכת מיוחדת אשר נקראת הוראה מתקנת.
שיטת ההוראה הזו מתמקדת בסיפוק הצרכים הלימודיים האישיים של הילד. ההוראה המתקנת נכנסת לתמונה בשלבים מוקדמים במהלך הלימודים בבית הספר היסודי. ברגע שמאתרים ילד אשר מגלה קושי בלתי סביר לעמוד בקצב הלימוד הרגיל של הכיתה, אותו הילד מופנה לאיבחון מתאים. מטרתה העיקרית של התוכנית היא בהחזרת הילד אל מסלול הלימודים הרגיל לפני שיפתח פער לימודי גדול מדי. הוראה מתקנת בוחנת ונותנת מענה לצרכים רגשיים, בעיות תקשורת, בעיות הסתגלות חברתית וקשיים בפיתוח כישורי לימוד.
הוראה מתקנת מתמקדת בשלב הראשון בפיתוח מיומנויות קריאה, כתיבה וביצוע פעולות חשבון. ישנם ילדים אשר מתקשים בפיתוח היכולות הללו במהלך הלימודים בכיתה א' או ב'. המעבר מגן הילדים ועולם הילדות אל תוך בית הספר אינו פשוט בעבור ילדים מסויימים. על מנת למנוע הידרדרות לימודית והתנהגותית של הילד נכנסים לתמונה אמצעי לימוד חדישים במסגרת הוראה מתקנת. ניתן לומר כי מדובר ברשת ביטחון בעבור מערכת החינוך. מחקרים מראים כי ילדים אשר מתקשים בלימודים בכיתות הנמוכות ימשיכו להתקשות לכל אורך השנים ללא טיפול מתאים.
שיטות הוראה ולימוד בתוכנית:
שיטת הוראה זו דוגלת בבניית סביבה תומכת ומעודדת בעבור הילד. יש הרואים בשיטה סממנים טיפוליים אך ראוי לציין כי מעט הוא הדימיון בין הוראת מתקנת לבין לימודים בכיתה טיפולית. שיטת ההוראה היא פרטנית בה התלמיד לומד יחד עם המורה או בקבוצות קטנות. ניתן דגש משמעותי על יחס אישי, ניתוח רקע משפחתי, חברתי ופסיכולוגי של הילד ובניית תוכנית לימודים והעצמה אישית מיוחדת עבור כל ילד.
יש להדגיש כי מדובר בתהליך הדרגתי אשר אינו מראה תוצאות מיידיות. השיפור במיומנויות הלמידה וכישורי ההסתגלות הוא הדרגתי. הוראה מתקנת דוגלת בהעצמת הילד וחיזוק הביטחון העצמי שלו. התהליך מסתיים כאשר הילד מצליח לפתח תחושת הערכה עצמית ושאיפה להגשמה עצמית. החיים בעולם המודרני אינם פשוטים בעבור מבוגרים כך שאין זה מפתיע כי ילדים מתקשים לעיתים להתמודד עם הלחצים. מפליא לראות כיצד באמצעות יחס אישי, הקשבה וכמה שיעורים פרטיים מצליח הילד לגלות כישורים אישיים גבוהים.
הוראה מתקנת מתאימה גם לילדים בעלי ליקויי למידה וילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז. כאשר הילד מגלה קושי בהסתגלות למערכת החינוך מבחינה חברתית, לימודית או התנהגותית כדאי לבצע אבחון ולהעביר את הילד זמנית למסגרת מתאימה. ישנן כיתות הוראת מתקנת אשר פועלות בתוך בתי הספר וישנם מורים ואנשי מקצוע אשר מטפלים ומעניקים שיעורים פרטיים לילדים בבתיהם.
ביקורת על ההוראה המתקנת:
עד כה עסקתי בחזות הרשמית של ההוראה המתקנת הסטנדרטית. אפשר גם להוריד את המונח המכובד "הוראה מתקנת" אל קרקע המציאות היומיומית, ולתת לזה את השם המיושן "שיעורי עזר". שכן זהו היישום המעשי של התחום. במרבית המקרים משמעותה של ההוראה המתקנת היא לימוד הילד בתוכנית מקבילה לזו הנהוגה בכיתה, לרכישת המיומנויות האקדמיות.
אין כל פסול כמובן בשיעורי עזר, ותלמידים רבים יוצאים נשכרים מזמן הוראה סבלני נוסף. אולם, כאשר מדובר בילדים עם לקויות למידה משמעותיות בתחום רכישת הקריאה, הכתיבה והחישוב, כוחה של ההוראה המתקנת אינו רב.
אני נתקל פעמים רבות בילדים שנמצאים שנים בשיעורי הוראה מתקנת מבלי שיחול שיפור משמעותי בתחום הלקוי. המלצתי להורים היא לבחון את התועלת שהם מפיקים מההוראה המתקנת. אם זה עובד, מצויין! אבל אם לא רואים שמסתמן שיפור משמעותי לאחר מספר שיעורים, כדאי מאוד להמשיך ולחפש פתרונות. המלצה זו נוגעת לכל עזרה שהורים מחפשים עבור הילד המתקשה. הזמן קצר, החודשים והשנים חולפים, והילד המתקשה נמצא כל הזמן במצוקה. כדאי לחפש, לבחון אפשרויות חדשות, ולפסול במהירות את מה שלא עובד.
שלום בן דור הוא מורה לחינוך מיוחד, ומומחה הוראה מתקנת באמצעות תנועה. לימד שנים רבות בבית ספר לחינוך מיוחד לילדים בעלי לקויות למידה. מתוך עבודתו עם ילדים בחינוך המיוחד, פיתח במהלך השנים שיטה פשוטה, יעילה ומהירה ללימוד הקריאה, הכתיבה והחשבון. שיטה המתאימה במיוחד לילדים עם ליקויי למידה כמו למשל לקות קריאה